5.11.07

UNA TONTERIA MAÇÒNICA

L'ecomomista madrileny Javier Urzay acaca de treure el llibre La ópera secreta. Mozart y la partitura masónica. Al llarg de les 355 pàgines editades per Suma de Letras, i que es llegeixen en una tarda de dissabte, Urzay reconstrueix una hipotètica trama sobre un encàrrec que Josep II hauria fet a Mozart per vindicar una òpera nacional a partir dels ideals de la francmaçoneria. L'univers de La flauta màgica recorre de dalt a baix el volum, que construeix una trama paral.lela, ambientada a Viena el 2006, any del 250è aniversari del compositor.
Tan amena com inútil, la novel.la és una immensa tonteria, no del tot ben escrita i amb alguns errors (no tots volguts com justifica l'autor a l'epíleg) i que incomprensiblement està tenint un notable èxit editorial. Alguna cosa està passant quan es prefereix la forma que no pas el fons, l'embolcall més que no pas el farcit, en una època de superficialitats que en un altre context potser ens arribarien a escandalitzar.
Una vegada més, la mania de vincular Mozart amb misteris ocults, esoterisme i conspiracions diverses acapara un volum del tot innecessari i que és tan sols fruit de l'entusiasme d'un aficionat diletant i que ha tingut la sort de caure en gràcia l'editor de torn disposat a vendre tants llibres com sigui a través d'un producte profilàctic, d'utilitzar i llençar. És clar que sempre he pensta que els llibres no es poden ni llençar ni fotocopiar: tan sols es poden comprar, regalar o robar. Jo regalo el meu volum. Qui el vulgui que me'l demani. Em deixarà una mica d'espai a la meva biblioteca mozartiana, ocupada per volums molt més meritoris.

5 Comments:

At 2:02 p. m., Anonymous Anónimo said...

És que la imaginació no té límits!! I de casos que ho demostren en trobem uns quants. Poso per exemple la pintura de W.G.Grant (s.XIX) on va pintar a Mozart escrivint el Requiem (KV.626)en el llit on finalment traspassa i en companyia de Constanza.
Trobo interessant el tema de quadres "no autèntics" de Mozart : i n´hi ha!!
I del llibre? No l´he llegit i amb la crítica que n´has fet potser no cal fer-ho. O sí, per poder-te dar la raó. Una abraÇada.

 
At 12:43 p. m., Blogger BERTO MARTINEZ said...

No tens cap taula coixa Jaume? Una altre aplicació per llibres oblidables.

Una abraçada.

 
At 2:11 p. m., Anonymous Anónimo said...

Querido Jaume:
Me ha encantado tu reseña de mi libro, aunque siento no poder escribirte en catalán. En particular, me gustaría destacar la frase "tan ameno como innecesario", que creo que resume perfectamente la intención mía al escribirlo. Incluso llegas a confesar que te lo meriendas en una tarde de sábado. ¡Estupendo!
Probablemente pocas cosas hay tan "innecesarias" como la ficción, sobre todo habiendo tanta y de tantos tipos. Mi historia no es más que una ficción, y no pretende ser otra cosa: entretener con una trama que enganche y transmitir algo, en mi caso, mi amor por una música que, como simple aficionado, me gustaría que mucha gente compartiera.
Otra cosa es que en tu biblioteca mozartiana no quepan más que sesudos volúmenes de investigación y los Mozart Jahrbücher y que no haya lugar para la ficción. Tú sabrás. Eres dueño de tu tiempo y de tus lineales.
Al amigo Pirol le diría que se anime, lo compre y lo lea para forjarse su propia opinión y para coincidir, quizá, con la tuya (como veis, no pierdo la ocasión para hacer una venta más).
¡Viva la amenidad e "viva la libertà"!
Javier Urzay

 
At 11:12 a. m., Anonymous Anónimo said...

M'he llegit el llibre i francament t'he de donar la raó Jaume. Però permeteu-me fer dos comentaris. L'un, a favor de Javier Urzaiy.Agradi o no el llibre estem avisats. En "Nota del autor" ens demana disculpes i diu que la ficció té aquestes llicències. I l'altre, en contra de Javier Urzay. Com es pot catalogar de malvats als qui no agradra la música de Mozart i, a la vegada, ser capaç d'escriure semblant llibre?

 
At 2:28 p. m., Anonymous Anónimo said...

Touché!
Querido Pirol:
Como soy optimista por naturaleza constato dos hechos positivos: primero, que has conseguido terminar el libro (has llegado a la nota del autor sin desfallecer) y, segundo, que aún dejas un resquicio a la licencia literaria en ficción histórica.
En todo caso, y ya en serio, me pregunto por qué la novela está siendo muy bien recibida y valorada por todo tipo de gente, aficionados o no a la música, y por qué algunos super-especialistas en Mozart o mozartmaníacos se revuelven.
Mi teoría es que para determinado tipo de gentes Mozart es un dios intocable y simplemente debería estar prohibido escribir ficción sobre él. Pero, al mismo tiempo, me sorprende que algunos de estos expertos no tengan reparos en alabar libros como el Viaje a Praga de Mörike o la Vida de Mozart de Stendhal, que son muy pobres tanto literariamente como por su aportación a nuestro conocimiento de Mozart.
Debo decir que a mí me gustan ambos, porque muestran otras visiones de la vida de Mozart, con una óptica distinta a la actual y, ciertamente, muy lejos de la figura histórica real.
Volviendo a "La ópera secreta", puede darse también que el libro sea rematadamente malo (honestamente, no lo creo, pero lo acepto, siempre y cuando me contéis de forma más concreta qué es lo que no os ha gustado -da la impresión de que es el concepto en sí mismo del libro lo que no os hace tilín-) o simplemente que a veces somos dados a pensar que eso lo escribe cualquiera.
En fin, dispuesto a continuar la discusión si os apetece.
Por cierto, me complace comunicaros que acabo de firmar el contrato para su publicación en italiano.
Un abrazo

Javier Urzay

 

Publicar un comentario

<< Home